Black Scenery

楮を原料にした和紙を極端に厚く漉き、水分が抜け切る前に金属線を当て制作した作品。乾燥までの間に自然と楮の繊維は動き、金属線が当たらない箇所は重力によって沈み、水分が流れ(時に穴が開く)、形が作り出される。こうして出来あがったのは、自然に現れたテクスチャーを持ち、繊維の中に光を持つ、力強い美しい立体であった。和紙は自然と人との関係(自然、世界と調和することに重点をおく日本的発想)から生まれたものであり、このプロセスによってそのことを再認識出来る。自然と人(私)の関係性を感じ、制作した作品である。


I made thick Japanese paper and made shapes using metal wire before moisture went out. The fiber moves naturally until it dries. Places where metal does not hit are sunk by gravity and moisture can flow form. This work is a powerful solid with texture and light that appeared naturally.
Paper was born from a relationship(Japan's idea focusing on harmony with nature and the world) between nature and people. I can recognize this thing by this process. This is a work that felt the relationship between nature and people and produced it.

 

Black Scenery  2013/手漉き和紙(楮・染色)/h250cm
Black Scenery  2013/Handmade Japanese paper/h250cm

 

半澤友美展 

Black Scenery

画廊るたん/東京

Tomomi Hanzawa Solo Exhibition

Black Scenery

Gallery RUTAN/Tokyo

2013

​©︎ 2018 Tomomi Hanzawa

Top

​半澤友美

tomomi hanzawa